[ Tämä teksti on julkaistu Uutiskynnyksessä ]
Onko medialla Suomessa liikaa valtaa? Tätä kysymystä pohti VTT Johanna Jääsaari Suomen Akatemian tutkimushankkeen "Media, kansalaisuus ja vallan piirit" yhteydessä. Tutkimuksessa haastateltiin 10004 suomalaista.
Tulos: 49 % katsoi, että medialla on liikaa valtaa. Toinen 49 % sanoi, että valtaa on sopivasti. Vain yksi prosentti katsoi, että medialla on valtaa liian vähän.
Helsingin Sanoma - mediayritys - uutisoi 17.1.2008 samasta asiasta seuraavasti:
HS-raati: Suomalaisella medialla ei ole liikaa valtaa. Medialla ei ole Suomessa liikaa valtaa, katsoo HS-raadin niukka 53 prosentin enemmistö. Myös päinvastaista mieltä olevia oli runsaasti, 42 prosenttia. Kantaa jätti ottamatta vain 5 prosenttia vastaajista.
Hups vain.
Tutkimustulos kääntyi päälaelleen. Hs päätti olla välittämättä puolueettoman Suomen Akatemian suorittamasta 1004 henkilön tutkimushaastattelun tuloksesta ja käytti sen sijaan 74 henkilöstä kokoonleivottua "HS raatia". Kyseinen raati on "Helsingin Sanomien kulttuuritoimituksen kokoama yli sadan taiteen, tieteen ja median vaikuttajan joukko."
Kansalaisten suusta kuultu mielipide muuttui lennossa älyköiden suusta kuulluksi mielipiteeksi, ja siinä samassa päädyttiin Helsingin Sanomille mukavampaan yleiseen mielipiteeseen: "ei ole liikaa valtaa". Uutisessa viitataan myös Suomen Akatemian tutkimushankkeeseen, mutta otsikko ja graafi on poimittu muualta.
Kyllä median maailma on ihmeellinen. Mediayrityksen markkinoinnille ei ole erityisesti eduksi, etteivät ihmiset luota mediaan. Mutta ei hätää - itselleen epämieluisan tutkimustuloksen saa katoamaan yksinkertaisesti järjestämällä uuden tutkimksen. En ole ihan varma, pitäisikö tätä kutsua vääristelyksi vaiko piilomainonnaksi. Ehkä kummaksikin.
Johanna Jääsaaren tutkimuksessa on yhteenveto siitä, kuinka luotettavina vastaajat pitävät muutamia uutisorganisaatioita. Kts alla oleva kuva.
HS yltää vielä 66 prosenttiin. Saman konsernin Iltasanomat mataa surkeassa 15 prosentin luotettavuuslukemassa. Toivottavasti HS:llä ja Sanoma Osakeyhtiöllä osaavat tulevaisuudessa piilottaa indoktrinaationsa paremmin, etteivät kannatusluvut putoa yhdysvaltalaiselle tasolle. Siellä Pew Research Center 2007 suoritti vastikään tutkimuksen amerikkalaisen median luotetavuudesta. Enää 39 % piti uutisia yleensä totuudenmukaisia ja 53 % usein virheellisinä.
Hetkeksi vielä Jääasaaren tutkimukseen. Sen mukaan suurin osa vastaajista uskoo suuryrityksillä ja politiikoilla oleva enemmän valtaa vaikuttaa median sisältöihin kuin toimittajilla. Tämä kummeksuttaa itseäni. Mediatalothan ovat itse mitä suurimmissa määrin suuryrityksiä ja myöskin poliittisia vallankäyttäjiä.
Halusi sitä tai ei, mediayritysten valta on tämän päivän todellisuutta. Tämä on ikävää siksi, koska tämä valta ei ole helposti saatavissa takaisin. Jääsaaren tutkimusta referoiva Mediaviikko kommentoikin: "..vain ani harva uskoo yleisön pystyvän vaikuttamaan merkittävästi median sisältöihin."
Summa summarum: medialla on valtaa sinuun. Sinulla ei ole valtaa mediaan. Mediayritysten tehtävä ei ole välittää sinulle tietoa vaan saada valtaa itseesi nähden sekä siinä samassa rahasi.
Huono kauppa.
Sinulle.
Helsingin Sanomien päätoimittaja Janne Virkkunen toteaa saman asiaan ihan itse:
"Joiltakin keskustelijoilta saattaa unohtua se, että viestimet ovat vallankäyttäjiä ja että siihen tehtävään ne on aikanaan perustettu. Viestimet ovat olemassa käyttääkseen valtaa ja vaikuttaakseen yhteiskuntaan, ja tuon vallankäytön väline on julkisuus." (HS pääkirjoitus 20.1.2008).
-- Matias
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Juuri edellämainituista syistä johtuen olin iloinen kun löysin Kirjatorilta 2 eurolla Esko Salmisen teoksen Viestinnällä Vallankumoukseen.. 60-80-lukujen ollessa pääosassa.. Taitaa Tampereen koulukunta olla vieläkin voimissaan..
Hauskaa, jos tekstini luo mielleyhtymiä kahden euron opukseen :D
Täältä saa samaa aihepiiriä vielä edullisemmin: Sananvapaus kauppatavarana, by Martti Valkonen. Itse pidin runsaista hesarianekdooteista.
Kyllä median kuluttajalla on valtaa. Kanavaa voi vaihtaa ja lehden voi jättää tilaamatta tai ostamatta.
Lisäksi voi omalla pienellä panoksellaan pyrkiä vaikuttamaan, että mahdollisimman moni lopettaisi Helsingin Sanomien tilauksen.
Toinen vaihtoehto on infiltroida toimittajakuntaa samanmielisillä. JHa:n vaalikampanjan aikana kävi hyvin selväksi, että "myyriä" on jo olemassa. Ruokkikaamme heitä runsain palkinnoin ja porkkanoin :)
Lähetä kommentti